Det er muligt at søge erstatning for en patientskade (patientskadeerstatning), hvis du har været udsat for en fejlbehandling på f.eks. et sygehus. Skaden kan være sket ved for eksempel en fejloperation eller apparatursvigt. Men kan også være sket, som følge af undersøgelse eller brug af lægemiddel i det offentlige sundhedsvæsen.
Da patientskadesager og reglerne i forbindelse hermed er særlig komplekse, er det en god idé at få en af vores advokater til at føre din sag. Vi kan sikre, at alle relevante oplysninger medtages i anmeldelsen til Patienterstatningen, og at alle relevante lægelige oplysninger indhentes og sendes med.
Vores advokater kan også rådgive dig om, hvordan din sag eventuelt vil kunne anerkendes som en patientskade efter loven. Klage- og erstatningsloven, som gælder for området, har en række specifikke krav til anerkendelse, som skal være opfyldt. Vi ved, hvilke lovregler der skal argumenteres for. Det er Patienterstatningen, som formelt træffer afgørelse i sagen.
Vi vurderer din sag vedrørende patientskadeerstatning gratis. Herefter giver vi dig et tilbud om et rimeligt salær, som bl.a. sættes på baggrund af et passende tidsforbrug på sagen.
Det er meget individuelt, om du straks ved, at du har været udsat for en patientskade, eller om det er noget, som du først finder ud af over tid. Afgørende er dog, at du reagerer, så snart du får kendskab til det. Der er en anmeldelsesfrist i disse sager på 3 år.
Hvis du tror, at du har fået en patientskade, er det bedste råd at kontakte en af vores advokater med speciale i patientskadeerstatning. Vores advokater kan hjælpe dig med at anmelde skaden korrekt til Patienterstatningen. Vi kan bl.a. vurdere, efter hvilken regel du kan søge om erstatning. Er det eksempelvis specialistreglen, altså at en erfaren specialist ville have handlet anderledes, så skaden kunne være undgået.
Når Patienterstatningen vurderer sagen, kigger de bl.a. på, hvor alvorlig en sygdom, der er blevet behandlet. Jo mere alvorlig en sygdom er, jo mere bør en patient kunne tåle uden at få erstatning.
Vi sørger for løbende at indhente og indsende relevante oplysninger til Patienterstatningen, og vi sørger for at opgøre dit erstatningskrav. Der er desværre en vis sagsbehandlingstid i Patienterstatningen, men vi holder dig løbende orienteret om sagens forløb.
Når Patienterstatningens afgørelse foreligger, giver vi dig en vurdering af resultatet. I samråd med dig beslutter vi, om afgørelsen kan godkendes, eller om den bør påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen.
Her kan du se en oversigt over, hvad du kan få erstatning for i forbindelse med en patientskade.